Prime Minister wages personal war against outspoken newspaper

first_imgNews News BangladeshAsia – Pacific BangladeshAsia – Pacific Help by sharing this information Reporters Without Borders (RSF) calls on Prime Minister Sheikh Hasina to stop hounding Daily Star editor Mahfuz Anam over his admission on 4 February that, like many of the country’s newspapers and TV stations, he published information in 2007 that seemed to implicate Hasina in corruption although it could not be verified independently.The information was provided to him and to Bangladesh’s other media outlets by the military, who were in power in Bangladesh from 2007 to 2009.In a 22 February address, Hasina called on Anam to resign, blamed his editorial error for her imprisonment at the time, insinuated that his newspaper had colluded with the military and accused him of trying to sabotage the constitution during the period of military-backed rule.Taking advantage of the outspoken and critical newspaper’s mistake, Hasina went on to ask the leaders of her party, the Awami League, to unanimously condemn the actions of Anam, currently the target of a campaign of harassment that is without precedent in Bangladesh.No fewer than 79 legal actions have been filed against Anam in the past three weeks in 53 districts throughout the country. Seventeen accuse him of sedition, which is punishable by three years in prison, and 62 accuse him of defamation, which carries a possible two-year sentence. More than a trillion taka (15 billion euros) in damages are being demanded by the plaintiffs, who do not include Hasina herself.“This public lynching, orchestrated by a prime minister who claims to respect democracy and media freedom in her country, is completely unacceptable,” said Benjamin Ismaïl, the head of RSF’s Asia-Pacific desk.“The law is being flouted on the pretext of seeking justice in what is just a matter of journalistic ethics. Mahfuz Anam can in no way be accused of sedition because he did not violate the constitution. And he cannot be prosecuted 72 times for the same mistake. It is time the Awami League understood that political opposition is necessary in a democracy and that suppressing critical media is a direct violation of fundamental freedoms and human rights.” Anam owned up to his error during a political discussion programme on the ATN News TV station on 4 February, acknowledging that he should not have run stories based solely on information provided by the Directorate General of Forces Intelligence (DGFI), which was running the country at the time.In his articles, Anam conceded that he had not been able to verify the authenticity of the confessions he was reporting. At the time only two publications, the daily New Age and the online newspaper bdnews24, refused to run stories based on the information.The English-language Daily Star and its sister newspaper Prothom Alo (the leading Bengali-language daily) provide critical coverage of all the various branches of government in Bangladesh.The country’s biggest companies, including mobile phone operations such Grameenphone, have been forbidden to advertise in either of these two independent newspapers for the past six months.The ban, issued by the DGFI on 16 August 2015, the day after the Daily Star ran a story about crimes newly committed by the military in the eastern division of Chittagong, has resulted in an approximately 30 percent loss in revenue for the newspapers. No Bangladeshi media outlets have reported the existence of this illegal and discriminatory order, which is designed to throttle the two newspapers economically.Bangladesh is ranked 146th out of 180 countries in RSF’s 2015 World Press Freedom Index.© Photo newsnetbd.com RSF calls for the release of Bangladeshi journalist Rozina Islam, unfairly accused of espionage May 19, 2021 Find out more Follow the news on Bangladesh RSF_en News Organisation News February 26, 2016 – Updated on March 8, 2016 Prime Minister wages personal war against outspoken newspaper to go further Receive email alerts February 26, 2021 Find out more February 22, 2021 Find out more Bangladeshi writer and blogger dies in detention Bangladeshi reporter fatally shot by ruling party activistslast_img read more

Fall in Donegal Live Register figure

first_img 75 positive cases of Covid confirmed in North Fall in Donegal Live Register figure Gardai continue to investigate Kilmacrennan fire Pinterest Google+ Google+ WhatsApp Main Evening News, Sport and Obituaries Tuesday May 25th Newsx Adverts RELATED ARTICLESMORE FROM AUTHOR Previous articleMc Elroy victory will boost Donegal golf tourism – VaradkerNext articleDonegal Business Week gets underway News Highland By News Highland – March 5, 2012 center_img WhatsApp Facebook Facebook 365 additional cases of Covid-19 in Republic Man arrested on suspicion of drugs and criminal property offences in Derry Twitter Pinterest Further drop in people receiving PUP in Donegal There’s been a 3% drop in the year on year Live Register figure in Donegal.There were 21,267 people signing on the register in the county at the end of February, down 300 on the January figure and down 650 on the figure for February 2011.There were 4,615 people on the register in the Buncrana office at the end of February, down 350 on a year ago, a fall of 7%. The biggest percentage decrease was recorded in Killybegs , with 1,145 signing on, down 183, a fall of almost 14%.In Letterkenny, there were 5,979 people signing on at the end of last month, down 106 on the previous year, a fall of 2%.There were more modest falls recorded in Ballyshannon with 1,571 signing on, Donegal Town with 1,418 and Dunfanaghy with 1,624 on the register.Two local offices recorded minor increases, Dungloe with 2,226 and Ballybofey with 2,689 signing on. Twitterlast_img read more